درمان عفونت دندان

یکی از رایج ترین عارضه های مرتبط با دندان ، عفونت دندان است که سالانه دندان های زیادی را به سمت نابودی می کشد.از آنجا که وجود مروارید های سفید برای هر فردی به هر دلیلی اهمیت زیادی دارد، ما مطلبی در مورد درمان عفونت دندان تهیه و منتشر کردیم تا شما بتوانید با اقدام به موقع در جهت درمان عفونت دندان از عوارض آن محفوظ بماند. قبل از شروع پیشنهاد میکنم مقاله عفونت دندان را که شامل تمام اطلاعات لازم در مورد آن را دارا است، مطالعه کنید تا درک این مطلب برایتان راحت تر شود.

عفونت دندان

عفونت دندان یا نام علمی آبسه حالتی است که در آن دندان های دچار عفونت و تورم میشود. در واقع عفونت دندان را میتوان به کیست پر از چرک و عفونت تشبیه کرد که در اطراف ریشه دندان تشکیل میشود. عفونت دندان به طور عمده نتیجه عدم درمان پوسیدگی دندان است که از عفونت باکتریای ایجاد میشود.

به طور کلی عفونت دندان بر اساس محل ایجاد عفونت در ۳ دسته طبقه بندی میشود.

1. عفونت دندان پری اپیکال
  2. عفونت دندان پریودنتال
  3. عفونت لثه

درمان های خانگی برای عفونت دندان

خیلیا باور دارند که روش های سنتی و خانگی بهترین درمان عفونت دندان هستند. تجربه هم نیز ثابت کرده است شما به راحتی می توانید با انجام یک سری اقدامات در راستای درمان عفونت دندان خود گام برداشته و به نتیجه برسید.در ادامه به معرفی و بررسی چند روش درمان عفونت دندان به صورت ساده خواهیم پرداخت.

درمان عفونت دندان با عسل:

عسل بزرگترین دشمن میکروب ها و آلودگی ها است.عسل می تواند باکتری های دندان را از بین برده و با التهاب مبارزه کند. بهتر است قرار دادن عسل بر روی لثه ، ابتدا مسواک زده و سپس مقداری عسل بر روی عفونت دندان بگذارید.توجه داشته باشید که عسل را بر روی لثه محل عفونت قرار دهید نه روی دندان.در انتها پس از ۱۰ دقیقه دهان خود را بشویید تا درمان عفونت دندان کامل شود.

عسل

آب نمک برای درمان عفونت دندان:

۹۰ درصد افراد در اولین مرحله برای کاهش درد و یا درمان عفونت دندان خود از محلول آب ولرم و نمک استفاده میکنند. دهان و دندان های خود را چندین مرتبه در روز  توسط آبنمک شسته وشاهد کاهش دردآن باشید.نمک با خاصیت از بین بردگی میکروب ها و باکتری های دندان میتواند در درمان عفونت دندان تاثیرگذار باشد.

درمان عفونت دندان با آب گل داوودی:

گل داوودی خواص درمانی زیادی دارد که یکی از آنها درمان عفونت دندان میباشد.خاصیت هایی از جمله ضد حساسیت ، ضد التهاب و ضد باکتری موجب شده گل داوودی درمان عفونت دندان خوبی از آب در بیاید.برای استفاده از آن ، گل را داخل آب قرار دهید سپس آب را فشرده و بنوشید.با تکرار ۲ تا ۳ بار در روز می توانید تاثیرات آن را پس از ۱ ماه مشاهده کنید‌.

گل داوودی

سیر برای درمان عفونت دندان:

سیر یک غذای خوشمزه و محبوب در بین مردم است.یک بزرگسال سالم می تواند در حدود ۴ حبه سیر در روز مصرف کند، هر گل سیر معادل ۱ گرم است. سیر را به هر شکلی می توانید استفاده کنید، آرد شده، سیر خام، پخته شده، روغن سیر و غیره. همه آنها مزایای بهداشتی شگفت آور را ارائه می دهند.

سیر بسیار ضد عفونی کننده است. ترکیب سیر حاوی بسیاری از آنتی بیوتیک ها است، آلیسین به مبارزه با ویروس و باکتری های بیماری زا کمک می کند.

1. پوست سیر را کنده و ساقه های سیر را بشویید.
  2. یک تا دو حبه سیر تازه را به مدت ۳۰ ثانیه در دندان آلوده قرار دهید.
  3. سپس دهان را بشویید و برای از بین رفتن بوی بد دهان از روغن گل میخک استفاده کنید.

سیر

درمان عفونت دندان با زنجبیل:

زنجبیل حاوی ارزش تغذیه ای و پزشکی است. زنجبیل ضد باکتری است، بنابراین می تواند عفونت، و زخم های کوچک را درمان کند. قرمزی و توزنجبیلرم که به طور مستقیم با وضعیت دندان درد مرتبط است را نیز کاهش میدهد.

درمان عفونت دندان با زنجبیل بسیار ساده است؛ شما فقط باید روش های زیر را انجام دهید:

1. یک زنجبیل تازه بگیرید.
  2. پوست زنجبیل را نکنید فقط با آب آن را بشویید.
  3. زنجبیل را به تکه های کوچک تقسیم کنید.
  4. بر روی دندان آلوده بریزید
  5. یا با آب زنجبیل دهان را بشویید .
  6. یا قبل از خواب به مدت ۵ دقیقه زنجبیل را بجوید.
  7. روند را از ۷ تا ۱۰ روز تکرار کنید.

همچنین می توانید چای زنجبیل تهیه کرده و آن را جهت درمان عفونت دندان بنوشید.

درمان عفونت دندان با جوش شیرین:

جوش شیرین نیز دارای خواص ضد باکتری است در نتیجه برای پلاک های دندانی بسیار عالی می باشد.نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در نصف فنجان آب و نمک حل کنید سپس محلول را به مدت ۵ دقیقه در دهان خود قرار دهید.بهتر است روزانه دو بار این فعالیت را تکرار کنید.

میخک مناسب درمان عفونت دندان:

روغن میخک از زمان های قدیم به عنوان یک درمان طبیعی دندان درد استفاده می شود و دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است.برای درمان عفونت دندان با قرار دادن چند قطره روغن میخک روی یک توپ پنبه، آن را مستقیما به منطقه آسیب دیده اعمال کنید. ممکن است بخواهید این روغن قوی را با روغنی مانند جوجوبا رقیق کنید. شما همچنین می توانید با افزودن چند قطره روغن میخک داخل آب دهانشویه بسازید.

میخک

روغن برای درمان عفونت دندان:

شستشوی دهان با روغن یک روش قدیمی است که به از بین بردن باکتری های مضر و ضد عفونی کردن دهان کمک میکند و سبب بهبود بهداشت دهان و دندان می شود. مطالعات محدود نشان می دهد که شستشوی دهان با روغن یک درمان خوب برای خونریزی لثه، رفع بوی بد دهان و کاهش باکتری ها است. روغن های خوب برای کشیدن روغن عبارتند از روغن نارگیل ، روغن کنجد و روغن زیتون. کشیدن روغن در صبح و با معده خالی توصیه می شود. برای استفاده از این روش یک قاشق روغن را در دهان خود و به مدت ۲۰ دقیقه نگه دارید و مراقب باشید که روغن را نبلعید.

زردچوبه برای درمان عفونت دندان:

دارای خواص ضد درد و مهار باکتری است، به طوری که زردچوبه نیز به عنوان راهی برای کاهش عفونت دندان درد در خانه به سرعت اعمال می شود. زردچوبه بسیار خوش خیم است و عوارض جانبی را به همراه ندارد. عنصر اصلی زردچوبه، کورکومین است،که ضد میکروب و ضد عفونی کننده می باشد و قابل مقایسه با بسیاری از آنتی بیوتیک ها است. کورکومین یک دارویی است که می تواند حفره ها را از بین ببرد. برای استفاده از زردچوبه به عنوان یکی از داروهای خانگی مناسب برای عفونت دندان، می توانید از روش زیر استفاده کنید:

زردچوبهروش ۱:

1. پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید.
  2. کامپوزیت را روی دندان آلوده اعمال کنید.
  3. تا زمانی که درد رفع شود
  4. دهان را با آب بشویید

روش ۲:

1. زردچوبه تازه بگیرید.
  2. پوست زردچوبه را پاک کنید و با آب آشامیدنی بشویید.
  3. زردچوبه را به تکه های کوچک برش دهید.
  4. تقریبا یک هفته در الکل قرار دهید و بعد مصرف کنید.
  5. از این مخلوط ۲-۳ بار در روز برای از بین بردن درد دندان استفاده کنید.

روش ۳:

1. پودر زردچوبه خشک را به طور مستقیم به پوسیدگی دندان اعمال کنید.

مراقبت های روزانه از دندان:

علاوه بر درمان های خانگی بالا که  گفته شد برای درمان عفونت دندان، برای حمایت از آن باید روال روزانه خود را به صورت زیر داشته باشید:

• استفاده از آب آشامیدنی فلوراید دار.
  • دندان هایتان را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید مسواک کنید.
  • نخ دندان کشیدن مرتب.
  • جایگزین مسواک در هر سه یا چهار ماه و یا هر زمان که موهای مسواک ضعیف شدند.
  • داشتن یک رژیم متعادل و محدود کردن شیرینی ها و میان وعده های بین وعده های غذایی اصلی.
  • چکاپ توسط دندانپزشک برای بررسی های منظم و تمیز کردم حرفه ای .
  • استفاده از دهانشویه فلوئورید دار یا آنتی بیوتیکی برای ایجاد یک لایه حفاظت روی دندان و کمک به دندان ها در برابر خراب شدنشان.

گفته می شود که داروهای طبیعی خانگی ذکر شده قادر به کاهش درد آبسرد دندان هستند؛ اگرچه درمان های خانگی بسیار وقت گیر هستند، آهسته عمل می کنند، اما نتایج آنها شگفت انگیز است. برخی از آنها را انتخاب کنید و آنها را در درمان خود قرار دهید تا ببینید که چقدر موثر هستند.

درمان عفونت دندان با قرص

داروهای زیادی برای درمان عفونت دندان ساخته شده اند اما تنها تعدادی از آنها عملکرد درست و بدون عوارض زیاد دارند.در این بخش از مقاله نگاهی به رایج ترین دارو ها برای درمان عفونت دندان می اندازیم.

پنی سیلین:

پنی سیلین یک آنتی بیوتیک قوی می باشد که برای درمان عفونت دندان و چرک لثه استفاده می شود از این دارو هم به صورت تزریقی و هم به صورت قرص می توان استفاده کرد. عوارض استفاده از این دارو سرگیجه، درد، تنفس سریع، ورم، کهیر و… می باشد، در صورتی که دفعه اولتان است که پنی سیلین میزنید، حتما قبل از استفاده تست حساسیت را انجام دهید.

اریترومایسین:

در صورتی که به پنی سیلین حساسیت داشتید، می توانید از اریترومایسین استفاده کنید. این دارو به صورت خوراکی و تزریقی موجود می باشد، از این آنتی بیوتیک برای درمان انواع عفونت ها می توان با تجویز پزشک استفاده کرد معمولا پزشکان برای عفونت های گوش، گلو، لثه و دندان استفاده از این دارو را توصیه می کنند. اریترومایسین نیز مانند داروهای دیگر عوارضی مانند اسهال، استفراغ، تب، تهوع و… دارد.

آمپی سیلین:

قرص چرک خشک کن آمپی سیلین برای درمان عفونت دندان و لثه تجویز می شود، این قرص به صورت کپسول، آمپول و شربت می باشد. از عوارض این دارو می توان به اسهال، استفراغ و تشنج اشاره کرد، این دارو هم خواصی مشابه پنی سیلین دارد، در صورت مشاهده حساسیت از این دارو نیز استفاده نکنید.

کلیندامایسین:

در مواردی که عفونت ها شدید و بحرانی می شوند و استفاده از داروهای چرک خشک کن دیگر نیز کارساز نیست، پزشک استفاده از این دارو را تجویز می کند. این دارو به صورت کپسول و آمپول هم یافت می شود و برای عفونت های شدید لثه و دندان استفاده می شود، در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند کهیر، تب، تورم صورت، مشکل تنفسی و… بهتر است که به پزشک مراجعه شود.

آموکسی سیلین:

آموکسی سیلین یکی از پرمصرف ترین آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت می باشد، از این قرص برای درمان عفونت دندان، چرک گوش، عفونت لثه و…استفاده می شود. آموکسی سیلین به صورت قرص، شربت و کپسول موجود می باشد.  این دارو یک باکتریوسید است که مانع ساخت دیواره سلولی باکتری شده و اجازه نمیدهد باکتری ها رشد و تقسیم گردند. تهوع، اسهال، کم خونی و..از عوارض مصرف آموکسی سیلین می باشد.

تیکار سیلین:

این قرص برای درمان عفونت دندان، پوستی، استخوانی تجویز می شود، در صورت مشاهده هرگونه حساسیت به پنی سیلین نباید استفاده شود. عوارض استفاده از دارو اسهال، تهوع و… می باشد.