صفر تا صد عصب کشی دندان

عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان که به عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته می‌شود یک روش درمانی برای از بین بردن عفونت داخل دندان می‌باشد که می‌تواند دندان را از عفونت‌های بیشتر محافظت کند. در روش عصب کشی، برای از بین بردن اعصاب از پالپ دندان استفاده می‌شود. افراد فکر می‌کنند عصب کشی درد زیاد دارد اما در اصل یک روش تسکین‌دهنده است.

دندان از تاج و ریشه تشکیل‌شده است. تاج عمدتاً بالای لثه است، در حالی که ریشه در زیر آن قرار دارد. ریشه‌ها دندان را به استخوان فک وصل می‌کنند. درون تاج و ریشه یا کانال ریشه، خمیر pulp است. پالپ دندان را تغذیه و رطوبت مواد اطراف را تأمین می‌کند. اعصاب موجود در خمیر، درجه حرارت گرم و سرد را به عنوان درد حس می‌کنند.

“کانال ریشه” درمان نیست بلکه بخش توخالی دندان است که شامل بافت عصبی، رگ‌های خونی و سلول‌های دیگر است که به عنوان پالپ نیز شناخته می‌شود. عصب‌ کشی دندان به یک یا چند بار مراجعه کردن به دندانپزشکی و درمان طولانی مدت نیاز دارد. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند به پالپ یا عصب دندان آسیب برساند. اغلب بیمار احساس درد می‌کند اما در بسیاری از مواقع هیچ علامت یا هشدار مشاهده نمی‌شود.

عصب کِشی یا عصب کُشی

به نظر می‌رسد هر دو اصطلاح عصب کِشی و عصب کُشی از لحاظ پزشکی صحیح باشد. در این عمل قطع عصب صورت می‌گیرد یا به عبارتی عصب از داخل کانال ریشه بیرون کشیده می‌شود که می‌توان واژه عصب کِشی را به آن اطلاق کرد و گاهی هم به وسیله مواد شیمیایی عصب داخل کانال کشته می‌شود و یا به عبارتی فلج می‌شود پس می‌توان واژه عصب کُشی را نیز به آن اطلاق کرد،

هنگامی که پوسیدگی از مینا و عاج گذشته باشد و به عصب رسیده باشد، در این مواقع عصب دندان عفونی‌شده و باید تخلیه گردد. در غیر این صورت، عفونت از راه کانال دندان به بافت زیر ریشه انتقال پیدا می‌کند و منجر به تشکیل کیست‌های عفونی‌شده و نسوج و استخوان فکین را درگیر می‌کند.

مزمن شدن این حالت ممکن است درمان ریشه را با اشکال روبرو کند و نهایتاً، به از دست رفتن دندان و مقداری از بافت همجوار آن منجر بشود.

موارد نیاز به عصب کشی دندان

عصب کشی هنگامی انجام می‌شود که قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ نیز گفته می‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. حتی اگر پالپ یا مغز دندان از بین رفته باشد و یا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالایی دندان یا همان تاج می‌تواند کماکان دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ دندان آسیب‌دیده یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان‌ها است.

علل عمده صدمه به پالپ شامل موارد زیر است:

• پوسیدگی عمیق به دلیل عدم رسیدی و درمان سوراخ‌ها و حفرات دندان
  • انجام چندین پروسه درمانی دندانپزشکی روی یک دندان
  • بروز ترک در دندان
  • وارد شدن آسیب و تروما به دندان

شایع‌ترین علائم پالپ دندانی که آسیب دیده است عبارت‌اند از:

• احساس درد متوسط تا شدید در دندان
  • تورم و احساس گرما در لثه‌ها

دندان‌پزشک شما دندانی را که دردناک است را معاینه کرده و از اشعه X برای تائید تشخیص خود استفاده می‌کند. اگر شما نیازمند انجام عصب کشی و روت کانال باشید، دندان‌پزشک احتمالاً شما را به یک متخصص اندودنتیست ارجاع خواهد داد.

تشخیص نیاز به عصب کشی

دندانپزشک شما با علائمی که تجربه کرده‌اید، شما را مورد آزمایش قرار می‌دهد: نوع، محل، شروع، مدت‌زمان.

نشانه‌ها برای دندان‌پزشک، واضح است. به نظر می‌رسد، برخی از دندان‌ها دچار مشکل عصب هستند اما برای چشم آموزش‌دیده، پیدا کردن علت کار آسانی است با توجه به نکاتی کلی، نکات متداول شامل: رنگ دندان تیره، شواهدی از عفونت، تغییرات بافت نرم و عدم تقارن.

هنگامی که یک دندان‌پزشک یک یا چند دندان مشکوک را شناسایی کرده است، بر روی آن‌ها تست اضافی انجام می‌دهد تا میزان ارزیابی دندان به صفر برسد و مشکل را دقیقه تشخیص دهد. انواع تست: حرارتی (گرم و سرد)،

کوپه، تست خمشی الکتریکی و البته ارزیابی اشعه ایکس (توموگرافی کامپیوتری پرتوهای کانونی).

ارزیابی اضافی:

• وضعیت ترمیم دندان (معیوب، اخیراً پر شده)،
  • وضعیت پریودنتال (سلامت لثه)،
  • بررسی لبخند،
  • ارزیابی دندانه‌ای ترک‌خورده.
  • علائمی که می‌گویند دندان نیاز به عصب کشی دارد و خود شما می‌توانید آن‌ها را متوجه شوید

پیشگیری از عصب کشی

برای جلوگیری از عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری لثه، دندانپزشکان توصیه می‌کنند:

• پاک‌سازی دندان
  • جلوگیری از ایجاد پلاک
  • تعویض مسواک به طور مرتب
  • انجام معاینات پزشکی منظم
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • استفاده از یک مسواک مناسب
  • استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید
  • اجتناب از نوشیدنی‌ها و غذاهای قندی
  • استفاده نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها
  • درزگیرهای دندان Dental sealants که می‌توانند از پوسیدگی جلوگیری کنند.
  • مسواک زدن دندان‌ها (در زمان خواب و حداقل دو بار در طول شبانه‌روز باید انجام گیرد.)

مراقبت از عصب کشی دندان

ازآنجایی‌که دندان‌ها بی‌حس شده‌اند، زبان، لب‌ها و سقف دهان ممکن است بی‌حس باشند. تا وقتی‌که این بی‌حسی کاملاً برطرف نشود از خوردن و نوشیدن غذاهای داغ اجتناب کنید. کمی احساس فشار و حساسیت بعد از هر جلسه طبیعی است.

این حساسیت می‌بایست در طی چند هفته بعد از تکمیل عصب ‌کشی کاهش یابد. همچنین می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد. دندان‌پزشکان اغلب مصرف ایبوپروفن را توصیه می‌کنند، این داروها اگر قبل از شروع درد و با شکم پر خورده شوند بهتر عمل می‌کنند. در صورت نیاز، هر چهار تا شش ساعت یک‌بار ۲۰۰ میلی‌گرم قرص مصرف کنید و این کار را تا سه روز بعد از درمان ادامه دهید.

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر فوراً با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید:

• درد یا فشار شدیدی که بیشتر از چند روز طول بکشد.
  • ورم قابل ‌توجهی در داخل یا بیرون از دهانتان
  • یک واکنش آلرژیک نسبت به دارو (خارش، کهیر یا قرمزی)
  • ناهموار بودن سطح دندان‌ها
  • روکش یا پر کردن موقت، اگر روی دندان قرار گرفته باشد، بیرون بیاید (افتادن یک‌لایه‌ی نازک طبیعی است).
  • علائمی که قبل از درمان داشتید مجدداً برگردند.

خطرات احتمالی و عوارض عصب کشی دندان

پروسه روت کانال برای نجات دندان شما انجام می‌شود. با این حال، گاهی اوقات، آسیب وارد شده به مغز دندان بیش از حد عمیق است یا مینای دندان شما برای تحمل  عصب کشی بسیار ضعیف است. این عوامل می‌تواند منجر به از بین رفتن دندان شود. در نتیجه در اغلب اوقات دندان عصب کشی شده معمولاً کشیده می‌شود.

اگر حین عصب کشی دندان برخی ابزار آلوده باشد و یا به واسطه آن‌ها مواد آلوده وارد دندان شود و یا آنتی‌بیوتیک‌ها اثر نکنند احتمال تشکیل آبسه دندان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر مشکلی در رابطه با ریشه دندان خود دارید و یا درد شدیدی را از جانب مغز دندان تحمل می‌کنید حتماً با دندان‌پزشک خود صحبت کنید. متخصصان دندانپزشکی به جای دندان آسیب‌دیده از دندان مصنوعی، پل‌ها و یا ایمپلنت‌ها استفاده می‌کنند.

هزینه عصب کشی دندان

برای درمان ریشه تک کانالِ معمولاً چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باید هزینه کرد. حالا هرچقدر تعداد ریشه‌ها بالاتر باشد هزینه‌ها هم به طبع بیشتر می‌شود. مثلاً اگر دو کانال یا دو ریشه را عصب‌ کشی کنیم هزینه می‌شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان؛ و از آنجایی که دندان‌های عقبی به سختی قابل دسترسی و مانور دادن هستند هزینه روت کانال آن‌ها بیشتر است.