عفونت دندان

دندان های سالم نعمتی گرانبها در دهان هستند.مروارید های سفیدی که در صورت عدم محافظت می توانند تبدیل به زغال های سیاه شوند. از جمله مشکل هایی که برای دندان پیش می آید عفونت دندان است.عفونت دندان یکی از شایع ترین بیماری های دندانی است که تشخیص آن کمی دشوار می باشد. در این راستا ما مطلب در مورد عفونت دندان و علائم آن تهیه و منتشر کردیم تا تشخیص آن و مراجعه به پزشک راحت تر شود.

عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان یا نام علمی آبسه حالتی است که در آن دندان های دچار عفونت و تورم میشود. در واقع عفونت دندان را میتوان به کیست پر از چرک و عفونت تشبیه کرد که در اطراف ریشه دندان تشکیل میشود. عفونت دندان به طور عمده نتیجه عدم درمان پوسیدگی دندان است که از عفونت باکتریای ایجاد میشود.

علل ایجاد عفونت دندان

زمانی که باکتری ها از طریق هر گونه شکاف ، ترک یا پوسیدگی وارد دندان می شوند موجب عفونت دندان میشوند. از جمله دلایل بروز این حالت می توان موارد زیر را نام برد:

• بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • عدم استفاده از مسواک و نخ دندان
  • رژیم غذایی با قند بالا
  • مصرف زیاد نوشیدنی های گازدار
  • دهان خشک
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماری های لثه
  • کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان
  • دندان ترک خورده

علائم عفونت دندان

همانطور که گفته شده تشخیص اینکه دندان به عفونت دچار شده یا مشکل دیگری دارد کار دشواری است و بهتر است برای تشخیص به دندانپزشک مراجعه شود. اما با این حساب عفونت دندان یکسری علائمی دارد که میتوان با مشاهده آنها عفونت دندان را حدس زد.لیست زیر شامل تمام علائم عفونت دندان می باشد که احتمال دارد در فرد رخ دهد.

• احساس درد دندان و لثه
  • قرمزی سطح اطراف دندان همراه با لاتکس سفید
  • تغییر رنگ لثه
  • تب در لثه
  • چرک های مرطوب و خیس در دهان
  • احساس درد در ناحیه فک ، گوش و گردن
  • درد بیشتر دندان هنگام خواب
  • حساسیت به فشار دهان
  • تورم گونه
  • تورم غده های لنفاوی ، لوزه و گردن
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد
  • احساس طعم ناخوشایند
  • احساس طعم بد در دهان

در صورت عدم درمان عفونت دندان و وضعیت شدیدتر آن می تواند علائمی همچون موارد زیر در فرد رخ دهد:

• احساس ناخوش بودن ، سردرد و خستگی مفرط
  • بروز تب که با سرخ شدن پوست ، تعریق و لرز همراه است.
  • ورم صورت به طوری که باز کردن دهان دشوار میشود
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • افزایش تعداد تنفس
  • بروز تهوع و سردرد

پیشگیری از بروز عفونت دندان

اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نمی کنید در معرض بروز عفونت دندان می باشید. بنابراین به توصیه های زیر توجه کنید:

• حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • مصرف مواد قندی را کاهش دهید.
  • رژیم غذایی مناسبی شامل مقادیر بالای میوه و سبزی را برنامه ریزی و پیروی کنید.
  • از تنباکو و مشتقات آن دوری کنید.
  • آب نوشیدنی حاوی فلوراید مصرف کنید.
  • مراجعات منظمی به دندانپزشکی داشته باشید

انواع عفونت دندان

به طور کلی عفونت دندان بر اساس محل ایجاد عفونت در ۳ دسته طبقه بندی میشود.

1. عفونت دندان پری اپیکال
  2. عفونت دندان پریودنتال
  3. عفونت لثه

۱.عفونت دندان پری اپیکال :

در این بیماری باکتری ها از طریق حفره های کوچک ناشی از پوسیدگی دندان وارد لایه سخت دندان نیشوند‌.در واقع پوسیدگی موجب تخریب بافت نرم زیر مینا میشود . با ادامه پوسیدگی ، سوراخ به پالپ دندان نفوذ کرده و موجب عفونت میشود. با پیشرفت این انر، باکتری ها راه خود را به استخوان های حمایتی اطراف دندان باز میکنند ک موجب عفونت دندان میشوند.

درمان:

برای درمان این عفونت دندان از درمانی به نام کانال ریشه استفاده میکنند. برای سوراخ کردن دندان از دریل مخصوص استفاده شده و چرک بیرون آورده میشود.در اخر ریشه دندان پر می شود.

۲.عفونت دندان پریودنتال:

کیسه پریودنتال یک فضای کوچک است که از جدا شدن رباط پریودنتال از ریشه به وجود می آید. این کیسه به راحتی کثیف شده و تمیز کردن آن دشوار می باشد. زمانی که باکتری ها در کیسه پریودنتال ساکن شوند، عفونت دندان پریودنتال ایجاد میشود.

درمان:

در این بیماری عفونت بیرون کشیده شده و ناحیه تمیز میشود. همچنین سطح مربوط به ریشه دندان که زیر خط لثه قرار گرفته است ، پاک میشود.

۳.عفونت لثه:

همانطور که از نامش پیداست در این حالت فقط بافت لثه دچار عفونت شده است. معمولا این عفونت بر روی بافت دندان تاثیر خاصی نداشته و درمان های آن بر روی لثه انجام میشود.

کاهش درد عفونت دندان

اگر هنوز فرصت مراجعه به دندانپزشک را پیدا نکرده اید از موارد زیر برای تسکین درد خود استفاده کنید:

• چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید.
  • اطراف دندان آسیب‌دیده را نخ دندان نکشید.
  • با طرف دیگر دندان خود که سالم است غذا بخورید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • از مسکن ها استفاده کنید.

عوارض جانبی عفونت دندان

در صورت عدم درمان به موقع عفونت دندان ، احتمالا عوارضی همچون موارد زیر رخ دهد.

کیست دندان:

در صورت عدم درمان عفونت دندان، احتمال دارد کیسه ای پر از مایع ریشه دندان در اطراف دندان ایجاد میشود که کیست دندان نامیده میشود. در ادامه این کیسه دچار عفونت شده وبرای درمان آن نیاز به جراحی میباشد.

التهاب استخوان:

باکتری های عفونی وارد جریان خون شده و استخوان را نیز آلوده می کنند.این حالت می تواند علائمی شامل دمای بالای بدن، درد شدید در استخوان و حالت تهوع داشته باشد. آنتی بیوتیک ها گزینه های خوبی برای درمان این عارضه هستند.

ترومبوز سینوس کاورنوس:

ورود باکتری به  جریان خون علاوه بر استخوان میتواند سبب لخته خون در سینوس کاورنوس نیز شود. سینوس کاورنوس رگی بزرگ در پایه مغز می باشد .درمان این حالت توسط آنتی بیوتیک ها و در برخی موارد جراحی صورت میگیرد.

آنژین صدری لودیگ :

انتشار باکتری های عفونی موجب عفونت کف حفره دهان نیز می شود. از علائم این عارضه عفونت دندان میتوان به ورم و درد شدید در زیر زبان و گردن اشاره کرد. در موارد شدیدتر تنفس به سختی رخ داده و نیتواتد برای فرد بیمار خطرناک باشد. آنتی بیوتیک ها در این حالت نیز به کمک آمده اما موارد شدید نیاز به انجام اقدامات فوری دارد.

سینوس فکی:

در این حالت باکتری های عفونی به داخل حفره کوچک زیر استخوان گونه منتشر میشوند . سینوس فکی خطر آنچنانی ندارد اما بسیار دردناک است. معمولا درمان سینوس فکی به صورت ناخودآگاه است اما در موارد شدید پزشک آنتی بیوتیک تجویز میکند. تب از علائم این عارضه می باشد.

درمان عفونت دندان

برای درمان عفونت دندان اساس بر پایه خارج کردن چرک است که به چند طریق صورت میگیرد. انتخاب روش درمان بر عهده دندانپزشک است که با بررسی عکس ها و علائم عفونت دندان انتخاب خود را انجام میدهد.

آنتی بیوتیک ها:

رایج ترین روش درمانی عفونت دندان و عوارض آن استفاده از آنتی بیوتیک های مختلف است.

خارج کردن فیزیکی عفونت:

در این روش با استفاده از ابزارات و ایجاد شکاف های دندانی، عفونت را به صورت فیزیکی از دندان و لثه خارج می کنند.سپس برای محل شکاف را ضدعفونی میکند.

عصب کشی:

در این روش دندان را سوراخ کرده و پس از خارج کردن قسمت های آسیب دیده دندان را پر میکنند.

کشیدن دندان:

اگر ریشه دندان از بین رفته باشد چاره ای جز کشیدن دندان باقی نمی ماند.